ورود به حساب کاربری        عضویت
مشاوره تلفنی    05136615381 - 09155249646 - 05136639567  

صفحه اصلی انجمن ها آموزش بازی سازی با Unity حفظ کاربر و تولید درآمد از بازی – جلسه ۷ کسب درآمد از اپلیکیشن

برچسب ها: 

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 1 کاربر است ، و آخرین بار توسط  alireza96ebr29 در 7 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #13773

    alireza96ebr29
    مشارکت کننده

    بعد از آشنایی با تجربه سازندگان بازی‌های باباپز، لوتی‌ها و پرسیتی، این جلسه آقای حسین ابرار، سازنده سری بازی دنده دو کلیدهای کسب درآمد موفق از یک بازی را بیان کرده‌اند. شاید بتوان گفت تمرکز اصلی این جلسه بر اهمیت تولید محتوا در بازی‌های رایگان است. گام بعدی مجاب کردن کاربر برای استفاده از این محتواست و ترفندهای حفظ کاربر و تولید درآمد از بازی در ادامه مهم هستند. برای خواندن مشروح این موارد، این جلسه از بلوک را با تدریس آقای ابرار از دست ندهید:

    بیایید از همین ابتدا با هم روراست باشیم. ساخت یک پروژه خوب و باکیفیت هزینه‌های زیادی با خود به همراه دارد؛ بنابراین یک پروژه خوب و باکیفیت باید سودآوری مناسبی داشته باشد تا بتوان با آن حیات شرکت یا تیم بازی‌سازی را تضمین کرد. مقوله تعیین استراتژی‌های درآمدزایی و تضمین سودآوری پروژه یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت یک بازی خوب و استاندارد است. البته که تمام کارها و به‌خصوص کار بازی‌سازی که یک کار هنری است به عشق و علاقه زیادی نیاز دارد؛ اما این یک هنر است که شما بتوانید از کاری که به آن عشق می‌ورزید درآمد خوب داشته باشید. پس فضای شعاری را کنار بگذارید و با مطالعه علمی و به شکل حرفه‌ای استراتژی‌های درآمدزایی پروژه‌تان را تنظیم کنید.

    امروزه مسئله استراتژی درآمدزایی از محصولات دیجیتال به یک علم اقتصادی تبدیل شده و در بسیاری از دانشگاه‌های جهان به‌عنوان یک‌رشته تحصیلی تدریس می‌شود. تنظیم این استراتژی‌ها هم یک کار تخصصی و علمی است و هم یک کار تجربی. برای این کار شما باید علاوه بر تسلط بهروش‌های اقتصادی روز بتوانید بازار هدف پروژه را به‌خوبی شناسایی کرده و فرهنگ و اقلیم بازار را مورد ارزیابی قرار دهید. عادت‌های هزینه‌ای در بین جوامع مختلف کاملاً متفاوت است و شما باید بتوانید این عادات را با تجربه شناسایی کنید. در بازارهای جهانی امروزه شرکت‌های ناشر بازی و محصولات دیجیتال در بحث تعیین استراتژی‌های درآمدزایی از تجربه بالایی برخوردار هستند و با تیم‌های سازنده ارتباط تنگاتنگی دارند؛ اما متأسفانه به خاطر نو پا بودن صنعت دیجیتال در کشور ما هنوز ناشرین هم از تجربه کافی برخوردار نیستند.

    محتوا

    ضعف بازی‌سازان ایرانی در زمینه درآمدزایی زمانی نمود بیشتری پیدا می‌کند که می‌بینیم یک بازی خارجی با حدود ۲۰ هزار کاربر از بازی‌های ایرانی با بیش از ۲۰۰ هزار و یا گاهی ۱ میلیون کاربر بیشتر درآمدزایی دارد! این نمایانگر آن است که بازی‌سازان ایرانی علیرغم موفقیت خوب و نسبی در زمینه جذب کاربران ایرانی هنوز نتوانسته‌اند از تمام پتانسیل محصول خود برای درآمدزایی استفاده کنند. این یعنی بااینکه خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی در کیفیت ساخت داشته‌ایم هنوز در تعیین استراتژی‌های مالی بسیار ضعیف هستیم.

    پیشرفت در این زمینه هم نیاز به مطالعه علمی بالا دارد و هم نیازمند اشتراک تجربیات بازی‌سازان با یکدیگر است. مسلماً همه قبول داریم که اختراع مجدد چرخ‌کاری بیهوده است. با توجه به همین موضوع قصد داریم که تجربیاتی را که در زمینه استراتژی‌های مالی در سری بازی‌های دنده دو به دست آورده‌ایم در این مقاله با شما به اشتراک بگذاریم. امیدواریم که گامی مثبت در جهت افزایش شناخت شما از بازار ایران برداشته باشیم.

    بررسی دنده دو
    محتوا

    همان‌طور که می‌دانید استراتژی‌های مالی در بازی‌های رایانه‌ای به دودسته کلی تقسیم می‌شوند. روش اول فروش مستقیم بازی به کاربران است. در این روش شما قیمتی مشخص را برای محصول در نظر می‌گیرید و کاربر قبل از تجربه بازی باید مبلغ موردنظر را بپردازد تا بتواند از محصول استفاده کند. این روش بیشتر به درد بازی‌هایی می‌خورد که نقطه شروع و پایان مشخصی دارند؛ یعنی بازی‌ساز به‌جای تمرکز بر روی ایجاد تنوع بالا در گیم پلی بر روی داستان بازی متمرکز می‌شود.

    درآمدزایی از روش فروشی نیاز به کمپین‌های تبلیغاتی قوی دارد. چراکه شما باید بتوانید به کاربر بقبولانید که قبل از تجربه محصول هزینه آن را بپردازد. باید متقاعد شود که محصول شما او را سرگرم خواهد کرد و ارزش پرداخت هزینه را دارد. معرفی خوب و قوی محصول به کاربران بالقوه بازی در این روش کار دشواری است. متأسفانه در کشور ما هنوز بازی‌هایی که به این روش درآمدزایی می‌کنند نتوانسته‌اند موفقیت چشمگیری کسب کنند. حتی موفق‌ترین نمونه‌ها هم در مقابل درآمد بازی‌های رایگان بسیار ضعیف هستند. بررسی این موضوع می‌تواند کمک شایانی به بازی‌سازان ایرانی و شناخت بازار ایران کند.

    ما در بازی دنده دو روش عرضه رایگان را انتخاب کردیم. در ادامه با هم به بررسی ملزومات یک بازی موفق رایگان می‌پردازیم.

    تولید محتوا متنوع
    عرضه رایگان بازی کمک شایانی به جذب مخاطب می‌کند. ازآنجایی‌که کاربر در ابتدا مجبور به پرداخت هزینه‌ای نیست به‌راحتی قبول می‌کند که بازی شما را دریافت و نصب کند؛ اما درآمدزایی از بازی‌های رایگان کار پیچیده و دشواری است. یک بازی موفق رایگان باید ویژگی‌هایی را با خود به همراه داشته باشد. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها وجود محتوای زیاد در بازی است؛ مثلاً در یک بازی شوتر باید تنوع زیادی در سلاح‌ها و کاراکترهای بازی وجود داشته باشد.

    از همین ابتدا مشخص می‌شود که یک بازی رایگان موفق بیشترین هزینه را در بحث تولید محتوا دارد. ما در بازی دنده دو محتواهای زیادی را برای کاربران تهیه کردیم که شامل خودروها ٫ شخصی‌سازی و ارتقا خودروها و همچنین محیط‌های متنوع مسابقه می‌شود. این محتواها گاهی برای کاربر کاربردی و گاهی صرفاً جنبه زیبایی و سلیقه‌ای دارد؛ مثلاً در بازی دنده دو خرید خودرو و ارتقا آن جنبه کاربردی دارد اما شخصی‌سازی خودرو برای ایجاد تنوع و تمایز بین خودروهای کاربران انجام می‌شود.

    محتوا

    ایجاد حس نیاز در کاربر
    پرواضح است که هر چه میزان و تنوع این محتوا بیشتر باشد درآمد شما هم از بازی افزایش پیدا می‌کند؛ اما این تمام ماجرا نیست! وجود محتوای متنوع یک بخش کار است اما موضوع مهم‌تر این است که شما بتوانید کاربران را مجاب کنید که از این محتواها استفاده کنند. یکی از روش‌های ایجاد حس نیاز در کاربران اعمال محدودیت در روند گیم پلی است.

    برخلاف بازی‌های فروش مستقیم که اغلب درجه سختی یکسانی در روند بازی دارند بازی‌های رایگان در روند گیم پلی خود از آسان به سخت و سخت‌تر تغییر وضعیت می‌دهند؛ مثلاً در بازی دنده دو وقتی شما در مسیر داستان بازی قرار می‌گیرید باید رقبایی را از سر راه خود بر دارید. این رقبا هر مرحله سخت‌تر و سخت‌تر می‌شوند. در اینجا سخت‌تر شدن مشخصاً به معنی افزایش قدرت خودروی رقیب است. مسلماً شما نمی‌توانید با یک پیکان حریف مزدا ۳ شوید! بنابراین کاربر برای شکست رقیب و رفتن به مرحله بعدی یا به یک خودروی قوی‌تر نیاز دارد و یا به ارتقا خودروی فعلی‌اش. این همان محدودیتی است که ما برای فروش محتوای خود به کاربر نیاز داریم.

    پرداخت، راه پیشرفت کاربر
    هرگز برای استفاده از محتوای بازی از کاربرتان طلب پول مستقیم نکنید. این کار به معنی آن است که کاربر برای انجام بازی شما باید پول پرداخت کند. همیشه باید کاربران بتوانند با تلاش خود به محتوا دسترسی پیدا کنند. درواقع پرداخت پول فقط باید به افزایش سرعت پیشرفت در بازی کمک کند و نه اینکه تنها روش انجام بازی باشد. این موضوع یکی از سختی‌های موجود در طراحی یک بازی رایگان موفق است. درواقع شما باید گیم پلی و قسمت‌های مسابقه‌ای مختلفی را طراحی کنید. یکی از این قسمت‌ها همیشه باید درجه سختی متوسطی داشته باشد و کاربر بتواند از طریق آن به‌راحتی کسب درآمد کند.

    محتوا

    گیم‌پلی متنوع
    طراحی قسمت‌های مختلف گیم پلی در بازی‌های رایگان پیچیدگی زیادی را ایجاد می‌کند که باعث سخت‌تر شدن فرآیند ساخت می‌شود؛ مثلاً در بازی دنده دو حالت‌های مختلف مسابقه وجود دارد که می‌توان به مسابقه روزانه مسابقه آزاد مسابقه دو نفرِ و … اشاره کرد. کاربر می‌تواند در این قسمت‌ها از بازی را به‌عنوان جایزه دریافت کند. وجود حالت‌های مختلف از قفل شدن بازی جلوگیری می‌کند؛ مثلاً فرض کنید در دنده دو فقط حالت داستانی وجود داشته باشد. کاربری در بازی تمام سکه‌های خود را خرج می‌کند و سپس وارد مسابقه می‌شود. بعد از انجام مسابقه متوجه می‌شود که قدرت ماشین رقیب بیشتر از ماشین کاربر است و باید خودروی خود را ارتقا دهد؛ اما کاربر سکه‌ای ندارد و از طرفی تا مرحله را رد نکند جایزه‌ای دریافت نمی‌کند! بنابراین تنها روش موجود برای ادامه بازی پرداخت پول است.

    این روش به نظر کاربر جوانمردانه به نظر نخواهد رسید و به‌احتمال‌زیاد بازی را حذف خواهد کرد. دقت کنید که تمام کاربران قرار نیست خرید کنند. درواقع درصد بسیار کمی اقدام به خرید می‌کنند. در بازی دنده دو که یکی از نمونه‌های موفق بازار است تنها ۶ درصد از کاربران اقدام به خرید می‌کنند! دقت کنید که بازی را برای سایر کاربران به یک تجربه تلخ تبدیل نکنید.

    شخصی‌سازی محیط بازی
    روش دیگر برای مجاب کردن کاربر به هزینه سکه‌هایش ایجاد تنوع در بازی است. بازی‌های رایگان اصولاً روند گیم پلی طولانی‌ای دارند. گاهی به اتمام رساندن یک بازی رایگان ماه‌ها طول می‌کشد. در بسیاری از مواقع اصلاً پایانی وجود ندارد! این حضور طولانی کاربر در بازی باعث خستگی کاربر و تکراری شدن محیط می‌شود. در این شرایط کاربر برای ایجاد تنوع در بازی خود حاضر می‌شود کمی از سکه‌هایش را هزینه کند؛ مثلاً خرید لباس‌های جدید برای کاراکتر بازی و یا ایجاد تنوع در محیط پیرامونی بازی. در بازی دنده دو بخش شخصی‌سازی یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها برای کاربران است. کاربران زیادی برای متمایز کردن خودروشان نسبت به سایرین اقدام به تغییرات ظاهری در بازی می‌کنند.

    یکی دیگر از چالش‌های ساخت بازی رایگان تهیه همین نوع از محتواها است. مسلماً هرچه تنوع این محتوا بیشتر باشد درآمد بیشتری کسب می‌شود ولی به‌موازات آن حجم بازی هم افزایش پیدا می‌کند. متأسفانه به خاطر فروش حجمی اینترنت در ایران بسیاری از کاربران بر روی دیتای مصرفی خود حساس هستند و حجم یک بازی رایگان تأثیر زیادی روی تعداد کاربران آن دارد. هرچه محتواهای زینتی شما در بازی بیشتر باشد حجم بازی افزایش پیدا می‌کند و به همان میزان شما قسمتی از بازار را از دست خواهید داد؛ بنابراین باید بتوانید یک تعادل مناسب در میزان این نوع محتواها و حجم بازی ایجاد کنید.

    تبلیغات ویدئویی
    پخش ویدئوهای تبلیغاتی یکی از بهترین روش‌ها در کسب درآمد از بازی‌های رایگان است. این روش هم برای کاربران جذاب است و هم برای سازندگان. برای کاربران ازآن‌جهت جذاب است که می‌توانند با صرف یک دقیقه وقت مقداری جایزه را به‌رایگان دریافت کنند و همین موضوع باعث می‌شود که مشارکت کاربران در این روش نزدیک به ۱۰۰ درصد باشد. بله تقریباً هر کاربر حاضر است حداقل یک ویدیو برای دریافت جایزه ببیند. برای سازندگان هم ازآن‌جهت جذاب است که هیچ فشاری را به سرورهای بازی تحمیل نمی‌کند و صرفاً با پخش یک ویدیو شما درآمد کسب خواهید کرد.

    روش اول پیاده‌سازی
    برای درآمدزایی از طریق ویدئوهای تبلیغاتی هم یکی از بهترین روش‌ها اتکا به همان روش ایجاد محدودیت در بازی است. محدودیت زمان یک روش مناسب برای مجاب کردن کاربر به تماشای ویدیو تبلیغاتی است؛ مثلاً تعداد دفعاتی که کاربر می‌تواند به‌صورت متوالی بازی کند را محدود کنید و برای بازی بیشتر از کاربر بخواهید که یک ویدیو تبلیغاتی ببیند و یا مدت‌زمانی را منتظر بماند. علت این انتظار می‌تواند تمام شدن انرژی کاراکتر و یا هر خلاقیت دیگری از طرف شما باشد؛ مثلاً در بازی دنده دو تمام شدن بنزین یک بهانه برای تأخیر در روند بازی است.

    محتوا

    روش دوم پیاده‌سازی
    یکی دیگر از روش‌های تأخیر در روند بازی دنده دو ارتقاهای سنگین بر روی خودرو است که به گذر زمان نیاز دارد و برای کوتاه‌تر شدن این زمان کاربر می‌تواند ویدیوی تبلیغاتی ببیند. یکی دیگر از محرک‌های مناسب برای تماشای ویدیو تبلیغاتی در کاربران دریافت مقداری جایزه رایگان در ازای تماشای ویدیو است؛ مثلاً در فروشگاه بازی خود به کاربر بگویید که با دیدن یک ویدیو می‌تواند تعدادی سکه دریافت کند.

    دقت کنید که حتماً از توالی در پخش ویدیو جلوگیری کنید. این موضوع به دو دلیل عمده است. اول آنکه درآمدزایی ویدیویی قابل قیاس با درآمدزایی فروش سکه نیست؛ بنابراین کاربر نباید با دیدن ویدئوهای متوالی و کسب جایزه از خرید درون برنامه‌ای بی‌نیاز شود. از طرفی تمام تأمین‌کنندگان ویدیو درآمد شما را بر اساس میزان اثرگذاری ویدیوهای پخش‌شده توسط شما در کاربران تعیین می‌کنند. هرچه پخش ویدیو به‌صورت متوالی انجام شود اثرگذاری ویدیو کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین پرداخت جایزه در ازای دیدن ویدیو را محدود به زمان کنید؛ مثلاً هر ۵ ساعت یک ویدیو و جایزه. این کار علاوه بر جلوگیری از توالی پخش ویدیو در کاربر ایجاد انگیزه می‌کند که ۵ ساعت دیگر مجدداً به بازی شما سر بزند و این یک نعمت بزرگ برای یک بازی رایگان است!

    محتوا

    تعدیل محدودیت‌ها
    در اعمال محدودیت‌ها برای کسب درآمد بسیار دقت کنید. این محدودیت‌ها نباید آن‌قدر زیاد باشد که کاربران را از بازی دور کند. همیشه کاربران را با بازی همراه نگه دارید و برای کسب درآمد عجول نباشید. بیشتر کاربران خرید خود را در همان دو روز اول دریافت بازی انجام می‌دهند؛ بنابراین باید در این مدت طعم لذت بازی را به کاربرتان بچشانید. مهم‌ترین چالش در درآمدزایی بازی‌های رایگان تنظیم همین روند افزایشی درجه سختی بازی است.

    برای پیدا کردن تعادل در درجه سختی بسیار دقت کنید و وقت زیادی را صرف آن کنید. دقت کنید که موفقیت یا عدم موفقت شما به این موضوع بستگی دارد. بازی را قبل از عرضه توسط کاربران واقعی حتماً تست کنید و در رابطه با درجه سختی از آن‌ها بازخورد بگیرید. دقت کنید که در تجربه اول بازی به‌هیچ‌وجه کاربران را شکست ندهید! بگذارید حس و لذت پیروزی را تجربه کنند. سختی بازی را از دقیقه ۳۰ الی ۴۰ به بعد بازی به کاربر نشان دهید.

    محتوا

    طراحی فروشگاه بازی
    همیشه فروشگاه بازی خود را جذاب و پرزرق‌وبرق و مهم‌تر از آن پویا طراحی کنید. پویا ازآن‌جهت که اطلاعات میزان سکه دریافتی و میزان هزینه پرداختی بسته‌ها را از سرور دریافت کنید تا بتوانید در طول زمان آن را بدون نیاز به به‌روزرسانی بازی تغییر دهید و همچنین روی بسته‌ها تخفیف اعمال کنید. گاه‌گاهی روی بسته‌ها تخفیف اعمال کنید و حتماً این تخفیف را به نحوی به کاربرتان اطلاع بدهید و به او اطلاع‌رسانی کنید که این تخفیف برای مدت محدودی است و این یک فرصت استثنایی برای اوست! تخفیف‌ها را نه آن‌قدر زودبه‌زود اعمال کنید که بی‌معنی شود و نه آن‌قدر دیربه‌دیر که کاربران محتاط‌تر در خرید از آن ناامید شوند. سعی کنید تخفیف‌هایتان را مناسبتی کنید و در آخر هفته‌ها هم به کاربرانتان تخفیف دهید. بسته‌های ترکیبی بسته‌های جذابی برای خرید هستند. به‌خصوص برای کاربران تازه‌وارد. حتماً بسته‌های متنوع به لحاظ قیمتی داشته باشید.

    محتوا

    خلاصه و جمع‌بندی
    در پایان به‌طور خلاصه به نکات مهم اشاره می‌کنیم. میزان محتوای موجود در بازی رایگان ارتباط مستقیمی با میزان درآمد آن دارد. محتوا و گیم پلی طولانی‌تر درآمد بیشتر را نوید می‌دهد. بازی خود را از آسان به سخت طراحی کنید و دقت کنید که کاربر همیشه راهی برای کسب درآمد داشته باشد. پرداخت پول و خرید سکه و ارز بازی فقط برای سرعت دادن به روند پیشرفت است نه‌تنها روش پیشرفت. دقت کنید که درصد بسیار کمی از کاربران خرید می‌کنند پس بازی را برای سایر کاربران به یک تجربه تلخ تبدیل نکنید.

    برای تنظیم درجه سختی بازی وقت زیادی را بگذارید و توسط کاربران قبل از عرضه رسمی درجه سختی بازی را تست کنید. فروشگاه بازی خود را پویا طراحی کنید و تخفیف‌های خود را حتماً به اطلاع کاربرتان برسانید. از ویدئوهای تبلیغاتی برای کسب درآمد استفاده کنید. میزان مشارکت کاربران در این روش نزدیک به ۱۰۰ درصد است؛ اما از توالی پخش ویدیو جلوگیری کنید تا اثربخشی ویدیو شما افزایش پیدا کند.

    منبع : کالج تپسل

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.